با مقالات گرما گستران به روز باشید

heat-exchanger-design

طراحی مبدل حرارتی

مبدل حرارتی چگونه طراحی می شود؟

برای اینکه بتوانیم مبدل حرارتی انتخاب کنیم ، باید بدانیم ؛

نوع مایع مدار اولیه ، دما و سرعت جریان (معمولاً مایع گرم)

آنچه می خواهید از مدار اولیه خارج کنید (اتلاف گرما یا دمای خروجی هدف)

نوع مایع مدار ثانویه ، دما و سرعت جریان (معمولاً مایع خنک کننده)

قسمتهای بالا فقط موارد اساسی است. هنگام تهیه یک پرس و جو ، باید در مورد محدودیت کاهش فشار و سایر شرایط خاص ، ترمکس را آگاه کنید.

لطفاً برای بارگیری الگوی برگه ترمکس که زمینه های مورد نیاز برای انتخاب مبدل حرارتی را برجسته می کند ، اینجا کلیک کنید. در صورت نیاز به پیشنهاد مبدل حرارتی ، داده داده نیز باید ذخیره و برای ما ارسال شود.مبدل های حرارتی پوسته و لوله – فرم استعلام

مبدل های حرارتی دریایی

اصول کار مبدل حرارتی دریایی همان کولر طراحی شده برای استفاده از آب شیرین است ، با این حال ، توجه اصلی طراح این است که مبدل حرارتی دریایی باید در برابر فرسایش یا خوردگی ناشی از آب دریا مقاوم باشد. این بدان معنی است که موادی که با آب دریا تماس می گیرند باید مناسب باشند ، مانند 90/10 Cupro-Nickel ، 70/30 Cupro-Nickel ، Bronze و Titanium.در هنگام طراحی مبدل حرارتی دریایی ، عوامل دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. یکی سرعت است ، اگر خیلی کم باشد ، خطر مسدود کردن شن و ماسه و سایر ذرات در لوله ها وجود دارد. اگر از طرف دیگر خیلی سریع باشد ، همان ذرات می توانند به سرعت صفحه لوله و لوله ها را فرسایش دهند.با نصب آند قربانی که ترمکس در صورت درخواست می تواند شامل آن شود ، می توان از حفاظت بیشتری برخوردار شد. این سوراخ نخی به طور معمول برای دوشاخه تخلیه استفاده می شود و در تماس مستقیم با جریان آب دریا است.

مبدل حرارتی با چه مایعاتی می تواند کار کند؟

مناسب بودن یک سیال با یک مبدل حرارتی به نوع مبدل حرارتی مورد استفاده و مواد موجود بستگی دارد. مبدلهای حرارتی استاندارد ترمکس برای اکثر مایعات از جمله روغن ، آب ، آب گلیکول و آب دریا مناسب هستند. برای مایعات خورنده بیشتر مانند آب نمک کلر ، مبرد و اسیدها به جای آن از مواد دیگری مانند فولاد ضد زنگ و تیتانیوم استفاده می شود.

درجه حرارت Cross Over چیست؟

عبور از دما اصطلاحی است که برای توصیف سناریوی استفاده از دمای هر دو مدار در مبدل حرارتی خنک شده مایع استفاده می شود. این می تواند یک فاکتور مهم در طراحی مبدل حرارتی باشد زیرا با عبور از درجه حرارت ، کارایی یک کولر به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در بسیاری موارد ، مبدل حرارتی صفحه ای بهترین گزینه برای کاربردهایی است که نمی توان از عبور درجه حرارت جلوگیری کرد.

اب   روغن   *
30 80 دمای ورودی  
51.5   50 دمای خروجی  
15 لیتر در دقیقه   25 لیتر در دقیقه نرخ جریان  

جدول بالا نشان می دهد که دمای خروجی آب خنک کننده کمی بالاتر از دمای خروجی روغن است. یک راه ساده برای مبارزه با این مسئله و افزایش کارایی کولر روغن ، افزایش دبی مایع خنک کننده است. در این مثال خاص افزایش سرعت جریان آب به 25 لیتر در دقیقه باعث کاهش دمای خروجی آب به 43 درجه سانتی گراد می شود.

جهت ثبت سفارش و مشاوره رایگان با شماره 02146069985 یا 09212628278 تماس حاصل نمایید.

 مبدل حرارتی “پاس” چیست و چگونه می توانم بدانم که به چند پاس نیاز دارم؟

حرارت مبدل حرارتی به حرکت مایعات از یک انتهای مبدل حرارتی به سر دیگر اشاره دارد. به عنوان مثال ، هنگام مراجعه به مدار “از طریق لوله ها” (معمولاً ماده خنک کننده).

· تک پاس – مایعات وارد یک انتهای مبدل حرارتی می شوند و از انتهای دیگر خارج می شوند.

· دو پاس – مایعات در همان انتها وارد مبدل حرارتی می شود و وجود دارد.

پاس سه گانه – مایع قبل از خروج سه بار طول بدن مبدل حرارتی را طی می کند. تصاویر زیر به نمایش این کمک می کند.

  • تعداد بیشتری عبور باعث افزایش میزان انتقال حرارت موجود می شود ، اما همچنین می تواند منجر به کاهش فشار زیاد و سرعت زیاد شود.
  • با مجموعه ای کامل از داده های عملیاتی ، ترمکس می تواند در حالی که در محدودیت های افت فشار و سرعت کار می کند ، کارآمدترین مبدل حرارتی ممکن را انتخاب کند.
  • تعداد عبور از مدار اولیه را نیز می توان برای بهینه سازی عملکرد و بازده حرارتی با تغییر مقدار دزدگیر و گام تنظیم کرد.